Over SMASH!
SMASH!, het Nederlands Forum voor Smart Shipping, brengt maritiem Nederland samen om smart shipping te implementeren en zo de concurrentiepositie van de sector te versterken.
In Nederland is een groot aantal organisaties en bedrijven bezig met smart shipping en ontwikkelingen op het gebied van autonome schepen. Dat gebeurt nu erg versnipperd. Door op nationale schaal samen te werken kunnen regionale initiatieven verbonden worden, en een groter bereik genereren. Ook is het makkelijker om internationaal verbindingen te leggen. SMASH! brengt op grote schaal marktpartijen, overheden en kennisinstellingen samen om dat te doen.
Hoe we dat doen? We werken aan onze ambitie door:
- Het verenigen van de sector door te fungeren als centraal aanspreekpunt
- Het opstellen van een gezamenlijke roadmap en kennisagenda
- Het opzetten van gezamenlijke projecten
- Het zijn van een overlegtafel, over bijvoorbeeld wet- en regelgeving
- Smart shipping op de kaart zetten in Nederland.
De samenwerkingspartners
Nederland Maritiem Land zorgt voor de verbinding tussen 12 maritieme deelsectoren: havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine, jachtbouw/watersportindustrie en visserij. Wij zetten in op een goede samenwerking in het maritieme cluster om innovatie te versnellen. De maritieme toekomst begint nu.
De topsector Water & Maritiem is onderverdeeld in 3 inhoudelijke delen, namelijk Deltatechnologie, Maritieme Techniek, en Watertechnologie. Voor elk van deze 3 thema’s is een zogenaamde Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) opgericht. Dit zijn samenwerkingsverbanden van bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. In deze TKI’s zetten de samenwerkingsverbanden de inhoudelijke lijnen uit waarlangs ze werken aan het realiseren van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen en het realiseren van een vooraanstaande internationale positie. Binnen het Topconsortium Kennis & Innovatie Maritiem (TKI Maritiem) werken overheid, bedrijfsleven en kennisinstelling samen aan het verstevigen van de concurrentiepositie van de maritieme sector.
TKI Dinalog heeft als missie de logistieke sector voor te bereiden op de toekomt. Met een breed onderzoeksprogramma werken we aan een duurzame, slimme en concurrerende sector. Dat kunnen en doen we niet alleen. Daarom hebben we ons aangesloten bij het Nederlands Forum Smart Shipping. Met deze coalitie zijn we ervan overtuigd dat we een versnelling kunnen geven aan Smart Shipping vanuit Nederland.
IenW zet in op een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland. Daarom werkt het ministerie aan krachtige verbindingen over de weg, spoor, het water en door de lucht. En IenW beschermt tegen wateroverlast, zorgt voor de kwaliteit van lucht, water en bodem en aan het realiseren van een circulaire economie.
Netherlands Maritime Technology vertegenwoordigt de Nederlandse scheepswerven en hun toeleveranciers. Al jaren staan onze leden bekend om hun innovatieve en technisch hoogwaardige producten. Door samen met de gebruikers te werken aan de ontwikkeling van nieuwe technologie blijven we voorop lopen in het ontwerpen en bouwen van slimme schepen, waarmee we een duurzamere en gedigitaliseerde maritieme sector creëren.
De Technische Universiteit Delft is koploper op het gebied van onderzoek naar personen- en vrachtvervoer. Met het Researchlab Autonomous Shipping van de TUDelft wordt in gezamenlijke projecten gewerkt aan nieuwe concepten voor transport over water met maatschappelijke kansen (duurzaam en efficënt vervoer, veiligheid, economische groei, bereikbaarheid, …), ook in combinatie met transport over land en interactie met logistieke processen. De rol van technologische ontwikkelingen, de interactie met mens en organisatie en het optimaal benutten van sensorsystemen, rekenkracht en informatiebronnen staan hierbij centraal.
Smart Shipping is a broad topic with many challenges and it will have a large impact on the Maritime Ecosystem. Addressing these challenges will need a multidisciplinary approach, a long term research view supported by sufficient long term funding and challenging projects. MARIN regards the National Forum Smart Shipping Shipping as an important platform to support in all these challenges.
Provincie Zuid-Holland bouwt aan een krachtige provincie. Waar het goed wonen, werken en leven is voor iedereen. Nu én in de toekomst. Waarbij inwoners perspectief bieden en volgende generaties niet opzadelen met uitdagingen die we nu al kunnen aanpakken.
De provincie zoekt naar nieuwe manieren om de uitdagingen waar ze in Zuid-Holland voor staan, samen aan te gaan. Ze leren door te doen, lef te tonen en niet bang te zijn voor vernieuwing. Ze benutten hierbij ieders talent en expertise, want soms kunnen anderen iets nu eenmaal beter. Op die manier laten ze zien wat er allemaal wél kan als je samenwerkt aan die toekomst.
Provincie Groningen is gericht op het versterken van de regionale economie, het verbeteren van de leefbaarheid en het bevorderen van duurzame innovatie. De provincie zet sterk in op toekomstbestendige oplossingen die bijdragen aan een groene en efficiënte economie. Smart shipping sluit hier perfect bij aan.
Door het toepassen van slimme technologieën in de scheepvaart, kan de logistieke sector efficiënter en duurzamer worden, wat aansluit bij Groningen’s focus op innovatie en duurzaamheid. Autonoom varen helpt ook om transport over water veiliger te maken en bij te dragen aan het verminderen van de uitstoot, wat bijdraagt aan de bredere doelen van de provincie op het gebied van milieu en innovatie.
De missie van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) is gericht op het versterken van de economische positie van Noord-Nederland door innovatie en ondernemerschap te stimuleren. De NOM ondersteunt bedrijven die bijdragen aan duurzame groei, technologische vooruitgang en het creëren van banen in de regio. Hierbij speelt innovatie een sleutelrol, met speciale aandacht voor sectoren die toekomstgericht zijn, zoals energie, high-tech industrie en logistiek.
Autonoom varen en smart shipping sluiten naadloos aan bij deze missie. De binnenvaartsector is van groot belang voor de Noord-Nederlandse economie, en door te investeren in technologieën zoals slimmere schepen, kan de sector efficiënter, veiliger en duurzamer worden. Smart shipping vermindert de afhankelijkheid van menselijke arbeid, verbetert de logistieke ketens en draagt bij aan het oplossen van uitdagingen zoals personeelstekorten en hoge brandstofkosten.
Door te innoveren in deze richting kan Noord-Nederland zich verder ontwikkelen als een koploper op het gebied van slimme, duurzame scheepvaart, wat direct bijdraagt aan de doelstellingen van de NOM.
Wat is smart shipping precies?
Smart shipping is het verregaand geautomatiseerd varen op zee en op binnenwateren. Smart shipping gaat verder dan het slimme schip: ook aan de vaaromgeving zijn aanpassingen nodig om het slimme schip zijn werk te kunnen laten doen.
Smart shipping is een ontwikkeling die de concurrentiepositie van de scheepvaartsector en Nederland verbetert. Het draagt bij aan een duurzamere scheepvaart en ook wordt de scheepvaart veiliger door digitale systemen die het menselijk handelen ondersteunen.