Netwerkpartner in de spotlight: Kwant Controls
SMASH! is het netwerk voor smart shipping. Om het web van onze community en onze samenwerkingspartners te versterken, zetten we elke maand een van de netwerkpartners in de spotlight. Collega’s geven ons een kijkje achter de schermen, vertellen over interessante ontwikkelingen en over verwachtingen rond de samenwerking in de SMASH!-community. In dit interview spreken we met Coen de Keijzer, algemeen directeur bij Kwant Controls.
Kwant Controls ontwikkelt sinds 1937 nautische instrumenten en systemen voor de navigatie en voortstuwing van zeeschepen. Het bedrijf is een van de meest toonaangevende fabrikanten en heeft klanten over de hele wereld. Er worden vooral producten geleverd aan complexe schepen, waarbij je kunt denken aan alles van cruiseschepen tot sleepboten tot olie- en gastankers.
Het perspectief van een familiebedrijf
Aan het begin van de huidige eeuw is Kwant Controls deels overgenomen door de familie de Keijzer, sinds een aantal jaar is het volledig eigendom van de familie. De tweede generatie staat inmiddels aan het roer en daar is Coen de Keijzer trots op: “Ik vertel vaak dat Kwant Controls een familiebedrijf is, omdat het een ander perspectief geeft. We hebben als familie namelijk een lange termijn horizon en kijken daardoor anders naar innovatiebudgetten en investeringen.” Kwant Controls is al ruim 80 jaar een grote naam in de markt op het gebied van betrouwbaarheid, kwaliteit en innovatie. En dat wil het bedrijf de komende decennia graag voortzetten. Maar daarvoor is het wel van belang om risico’s te durven nemen. Coen: “We besteden een significant deel van onze tijd en budget aan innovaties, om de nieuwste ontwikkelingen en ideeën naar de markt te brengen. Ook maken we gebruik van hoogwaardige onderdelen en constructies, omdat onze instrumenten en systemen de volledige levensduur van een schip moeten meegaan. Alleen zo zullen we niet hoeven in te leveren op kwaliteit en innovatie. Dat kenmerkt ons als een familiebedrijf, want dit doen we in goede tijden én in slechte tijden. Omdat we onze positie in de markt absoluut willen versterken.”
Kritische ontwikkeling van smart shipping
Bij de ontwikkeling van smart shipping is het volgens Coen van belang om de behoeften van de bemanning aan boord en aan wal nauwlettend in de gaten te houden. Technisch gezien is er al ontzettend veel mogelijk, maar heeft dit ook allemaal een toegevoegde waarde? Coen illustreert dit met een voorbeeld: “Bij Kwant Controls stemmen we producten zoveel mogelijk af op de wensen van de klant. Maar deze wensen moeten wel een toegevoegde waarde hebben. Als een klant 8 clicks/detents in een haptische hendel wil voelen maar bij click 6 de tel al kwijt is, heeft het geen functie meer. We moeten dus kritisch blijven om de interactie tussen mens en machine optimaal af te stemmen.”
Kwant Controls maakt zich hard voor een goede ontwikkeling van human machine interface (HMI); de interactie tussen bemanning aan boord of aan wal en de instrumenten of systemen van een schip. HMI gebeurt nu veelal via een display, maar het gaat volgens Kwant Controls ook om het gevoel dat de bemanning heeft bij het voortbewegen van een schip. “Hoe zorgen we ervoor dat we meer informatie in de bediening van het product krijgen, zonder dat we het te complex maken voor de bemanning en instrumenten hun toegevoegde waarde verliezen?”, vraagt Coen zich af. Want dit soort vragen worden nog belangrijker als er vanaf de wal gewerkt gaat worden. Coen: “En dat is ook waar we ons bij Kwant Controls mee bezighouden en een bijdrage aan kunnen leveren. De goede positie van Kwant Controls in de markt speelt hierbij een belangrijke rol. De geleverde instrumenten en systemen zijn van hoge kwaliteit en moeten bemanning het vertrouwen geven om de voordelen van HMI verder te benutten.”
Haptische hendels dragen bij aan smart shipping
Kwant Controls houdt zich onder andere bezig met de ontwikkeling van haptische hendels. En daar liggen volgens Coen twee belangrijke voordelen: energiebesparing en verhoogde veiligheid. Coen: “Wij zorgen er met onze haptische hendels voor dat de hendel zich naar het optimale laat bewegen en niet verder, tenzij anders bepaald door de bemanning. Op dat punt geeft de hendel aan dat het optimale is bereikt en de hendel trekt zich vervolgens terug. Zo maken we de bedieners bewust van het gebruik van de hendel en dragen we bij aan energiebesparing.” Ook wordt er bijgedragen aan een verhoogde veiligheid, door bijvoorbeeld dubbele azimuth propellers. Deze mogen geen directe stuurkracht in elkaar leveren, dat geeft tegendruk en kan schade als gevolg hebben. “Onze haptische hendels geven het aan als de propellers in een verboden en/of niet gewenst gebied komen, waardoor je op tijd kunt bijsturen”, aldus Coen.
Kapitein van de toekomst
Volgens Coen is het belangrijk om als maritieme partners, binnen en buiten SMASH!, gezamenlijk een beeld te creëren van waar smart shipping naartoe moet gaan. Welke rol krijgt de nieuwe kapitein? Hoe behoudt de nieuwe kapitein interactie met zijn schip, als hij aan wal staat? Wat levert het de nieuwe kapitein op om zijn schip autonoom te laten varen? Welke systeem en machine informatie wil en kan de klant middels haptiek ervaren? Deze vragen ziet Coen als belangrijke uitgangspunten bij de ontwikkeling van smart shipping: “We staan met z’n allen aan de vooravond van iets heel moois. Het zou me niet verbazen als er binnen niet al te lange tijd een enorme transitie rondom smart shipping gaat plaatsvinden. Maar we moeten hierbij wel gebruik maken van de kennis en ervaring die we door de jaren heen in de scheepvaart hebben gekregen. Want met een degelijke en pragmatische aanpak kunnen we deze transitie zo goed mogelijk laten plaatsvinden en onze omgeving op sleeptouw nemen.”