Ontwikkelingen autonome schepen geraakt door coronacrisis
Corona drukt een behoorlijk stempel op ons werk. Niet alleen worden bijeenkomsten over smart shipping af- of uitgesteld, maar het raakt het ontwikkelingswerk dat binnen bedrijven en instellingen wordt verricht soms direct.
Ontwikkelingen Yara Birkeland op pauze
Als gevolg van Covid-19 heeft kunstmestproducent Yara besloten om de verdere ontwikkeling van de Yara Birkeland te pauzeren. Het schip Yara Birkeland zou volledig elektrisch en autonoom containers verplaatsen tussen twee fjorden in Noorwegen. De romp van het schip werd in februari 2020 opgeleverd in Roemenië. Het was de bedoeling het schip later dit jaar bemand operationeel te laten varen. Vervolgens zou er stapsgewijs meer autonomie aan boord worden gebracht, waarmee het schip in 2022 volledig autonoom had moeten kunnen varen.
Autonome zeetocht de Mayflower
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen. In september van dit jaar zal één van ’s werelds eerste volledig autonome zeeschepen de Atlantische oceaan oversteken, geheel zonder bemanning. De tocht staat in het teken van de oversteek van de Mayflower, 400 jaar geleden. De oorspronkelijke Mayflower bracht in het jaar 1620 102 kolonisten vanuit Plymouth naar de Verenigde Staten. Een deel van de kolonisten die om religieuze redenen wilden emigreren had ook een aantal jaren in Leiden gewoond.
Onderzoeksinstelling Promare organiseert de autonome herdenkingsreis. Het Mayflower Autonomous Ship zal gebruik maken van state-of-the-art navigatiesystemen en een nauwkeurig GNSS positioneringssysteem. Bovendien gebruik het schip oceanografische en meteorologische instrumenten, net als een satellietcommunicatiesysteem en LIDAR- en RARD-sensoren.
IBM is nadrukkelijk aanwezig als technologiepartner en verantwoordelijk voor kunstmatige intelligentie die de navigatiekeuzes aan boord moet gaan maken. Zo moet haar technologie in staat zijn om andere schepen, rommel, walvissen en andere gevaren te herkennen met behulp van de camera’s en de andere sensoren.