Onbemande schuit gaat groente en fruit bezorgen bij klanten: ‘Enige obstakel is een eend’

Dit artikel verscheen eerder in AD Westland.

Deze zelfvarende boot moet boxen met Westlandse groenten en fruit naar Delft gaan vervoeren. © Thierry Schut

Schuiten beladen met groente en fruit zijn in der loop der jaren uit het straatbeeld verdwenen, maar zijn straks weer op de wateren te aanschouwen. Maar dan wel met een moderne twist: Werden ze vroeger veelal getrokken door paarden, nu is het de bedoeling dat de scheepjes zelf gaan rondvaren, onbemand dus.

De klassieke schuiten zijn dan in de loop der tijd dan wel verdwenen, maar de vaarwegen zijn nog altijd intact. En dat biedt mogelijkheden. De eerste schuit gaat binnenkort weer varen in Westland, met hulp van middelbare scholieren die eraan hebben gesleuteld. Technasium-leerlingen van ISW Hoogeland in Naaldwijk reageerden op een oproep van BoereGoed en mobiliteitsbureau Advier om een prototype van een zelfvarende boot te ontwikkelen.

Een autonome boot, op afstand bediend, geladen met groenteboxen in de nachtelijke uren vanuit Westland over een watercorridor naar Delft manoeuvreren. Dat is het vraagstuk waarmee vijf scholieren van ISW Hoogeland aan de slag zijn gegaan. 

Komende weken zijn we vooral druk met programme­ren. Begin februari willen we de boot voor het eerst uitvoerig testen op het water.

Lars, leerling havo-5

Zonder schipper aan boord varen is niet alleen een technische uitdaging voor de Westlandse leerlingen, er zijn ook financiële en juridische hobbels te nemen. ,,Dat maakt dit project zo leuk”, vertelt Lars uit havo-5 enthousiast. Hij voert het project samen met Finn en Jasper uit als eindexamenwerk voor het Technasium. Ook Niek en Remon uit vwo-5 maken deel uit van team ‘Navis’.  ,,Komende vier weken zijn we vooral druk met programmeren. Begin februari willen we de boot voor het eerst uitvoerig testen op het water.” Het prototype op schaal is uitgerust met navigatie en aan voor- en zijzijden met sensors. Daarmee kan de boot de vaarweg scannen, obstakels vermijden en de meest ideale route bepalen. 

Duurzaamheid

Corona heeft gezondheid en duurzaamheid op de agenda gezet; het inzicht in de kwetsbaarheid van de mensheid is toegenomen. Consumenten willen steeds vaker weten wat er op hun bord ligt. Waar het vandaan komt. Hoe de voedselkilometers worden afgelegd. Het verhaal moet kloppen. Deze trend zorgt voor een groeispurt in lokaal geteelde, biologische producten. En dat merken ze ook bij BoereGoed, het Westlandse antwoord op kortere voedselketens. 

BoereGoed biedt versproducten van de eigen Buurtkas en telers uit de regio direct aan de mensen aan. Het vervoer gaat vooralsnog over de weg. Maar als het BoereGoed ligt wordt het transport schoner en slimmer uitgevoerd. ,,Na een brainstorm met mobiliteitsbureau Advier uit Delft ontstond het idee van autonoom varende boten”, aldus Gert Kögeler van BoereGoed.

Nostalgie

Vervoer over water lijkt bijna logisch. Want asfalt is druk bezet en op het water is nog volop ruimte. De optie wordt ook genoemd in de Omgevingsvisie 2.0 van de gemeente Westland. Liefhebbers van nostalgie zullen ongetwijfeld direct terugdenken aan de schuit waarmee de tuinder naar de veiling ging. Schuiten beladen met groente en fruit zijn in der loop der jaren uit het straatbeeld verdwenen, maar de vaarwegen zijn nog altijd intact. 

Het hoort hier ook gewoon thuis. Het zou gek zijn als je zo’n project in Eindhoven gaat uitwerken

Minze Walvius, oprichter Advier

,,Na onze oproep om mee te denken over de ontwikkeling, hebben we reacties uit heel Europa gehad”, zegt Minze Walvius, oprichter van Advier. ,,De aanhouder wint, zeggen ze wel eens. Zo ook bij ISW, de school bleef bellen. Maar het hoort hier ook gewoon thuis. Het zou gek zijn als je zo’n project in Eindhoven gaat uitwerken.” 

Volgens Walvius is het plan om goederen van A naar B te brengen met grotendeels zelfstandig varende schuiten helemaal niet onrealistisch. Hij denkt dat een oplossing qua techniek zelfs al op korte termijn geïmplementeerd kan worden. Toch kan het nog wel even duren voor we legio autonome bootjes kunnen aanschouwen. ,,Qua regelgeving ligt er nog wel een uitdaging. Maar het is goed om te zien dat het nieuwe kabinet extra aandacht heeft voor duurzaamheid.”

Heineken

De mogelijkheden voor elektrische binnenvaart worden ook onderzocht door bierbrouwer Heineken, weet Walvius. ,,Hun schip moet gaan varen over druk vaarwater bij Alphen aan den Rijn. Onze situatie is niet te vergelijken. Het enige obstakel waarmee wij ‘s nachts geconfronteerd worden is een eend.”

In het ontwikkelingstraject worden de Technasium-leerlingen bijgestaan door Priva, stichting 3SO, Comfective BV en diverse experts. Op 10 maart presenteren ze hun eindexamenwerk.

footer anchor