Start-up van de maand: Sagar Defence Engineering’s “Boat in a box”

Sagar Defence Engineering (SDE) is een topklasse robotica en autonome scheepvaart scale-up uit India. In 2017 namen ze deel aan het Acceleration Program van PortXL Rotterdam. Hun innovatie “Boat in a box” is een AI-gebaseerd command and control sharing-systeem dat helpt om elk bestaand vaartuig om te vormen tot drie besturingsmogelijkheden: op afstand, semi-autonoom en volledig autonoom. Al deze schaalbare autonomieniveaus zijn beschikbaar voor maritieme, onderwater- en luchtvaartplatforms.

SMASH! had het genoegen om de CEO Nikunj Parashar te interviewen.

Wat was je ervaring in Nederland?

“Voordat ik naar Rotterdam kwam voor het PortXL Acceleration Program, zei ik altijd dat ik aan onbemande schepen, die in staat zijn om hydrografische data te verzamelen, werk. We wisten niet wat onze core-tech was. Het PortXL-team zat bij me en vertelde me: ‘Je werkt niet aan schepen, je doet aan robotica! Je hebt de boat in a box, dat is jouw technologie.’ Toen deden we een project met een bedrijf dat we niet hebben doorgezet, ondanks interesse van hen en andere bedrijven in Europa. Toen ik eenmaal terugkwam in India, realiseerde ik me dat ik alles moest doen vanuit India. Europa was op dat moment te uitdagend.

De lessen en contacten die via het PortXL-programma zijn opgedaan, heb ik toegepast en verbeterd in India. Ik spreek nu met de teams van Van Oord, Kongsberg en Fugro in India en dat is allemaal te danken aan de eerste connecties in Rotterdam. Ik wilde werken voor het land waar ik vandaan kom, ik ben een van degenen die veel te veel van India houd. Als ik mezelf in dit land zou kunnen vestigen met alle lessen en erkenning van Rotterdam, dan zou er een groot acceptatieniveau zijn hier en ga ik terug naar Europa om op te schalen. En ik weet dat PortXL er zal zijn om me te ondersteunen als ik dat doe. Dit vertrouwensniveau, dit begrip, dit is waar het programma om draait.”

Wat zijn je recente successen?

“Eind maart sloten we een contract ter waarde van bijna 2 miljoen USD af met de Indiase marine, die voor het eerst drones inzet die kunnen opstijgen vanaf slagschepen en kunnen landen onder verschillende weersomstandigheden. Dit kan op termijn een contract van 40 miljoen USD worden. Parallel werken we ook aan drie schepen met een lengte van 3 tot 11 meter. Alle drie zijn het autonomous surface vehicles (ASV’s) die worden gebruikt voor inlichtingen-, verkennings- en bewakingsoperaties. Ook werden we geselecteerd als een van de top start-ups in India door het ministerie van Defensie om een groep autonomous unmanned underwater vehicles te ontwikkelen. Het is een project van 20 maanden waarbij we 20 AUV’s ontwikkelen en als dat lukt, wordt dit een contract van 60-64 miljoen USD.

Ook staan we op het punt een tweede financieringsronde van ongeveer 1,7 miljoen USD af te sluiten met een bank die aan boord komt als aandelenpartner.

Tijdens deze pandemie hebben we uitgebreid gewerkt op het platteland van India, vooral met politieafdelingen. Wij waren een van de start-ups die zonder enige financiële steun naar voren kwamen en lange tijd in Mumbai werkten om de regering te steunen. Als je zulke dingen doet, komen ze bij je terug. “

Wat brengt de toekomst?

SDE heeft een lange weg afgelegd – aanvankelijk een team van 18 medewerkers, nu 34 met de bedoeling om binnenkort uit te breiden naar 60 collega’s. Het afgelopen jaar was bijzonder goed en ze gaan het boekjaar 2021 in met 3,5 miljoen USD aan uitstaande orders. Dit alles zonder subsidies aan te nemen, volledig op eigen kracht. Ze hebben 7 systemen internationaal geëxporteerd naar Singapore en Afrikaanse landen en in 2021-2022 kijken ze naar schaalvergroting naar Europa en Canada, met al warme contacten. Boat in a box, coming soon to shore near you!


Lees meer over Sagar Defence Engineering: http://www.sagardefence.com/

Bekijk hun ervaringen met het PortXL programma: https://vimeo.com/228205852

Voor meer informatie over PortXL, kijk op hun website: www.portxl.org

footer anchor