SEAFAR: laten we samen de kloof dichten

Onderzoek naar internationale mogelijkheden om geautomatiseerd te varen in de binnenvaart. Dat is SEAFAR mee bezig is. Amber Waterschoot, werkzaam bij SEAFAR, praat ons bij over de huidige stand van zaken.

“Momenteel zijn we actief in België, Nederland en Duitsland’’, vertelt Amber. In alle landen gelden andere wetten en regels. Concreet houdt dat voor SEAFAR in dat de verschillende landen zich in verschillende fases van de testing bevinden. België is hierin het verst. Amber: “In België zijn we bij fase 3. Dit betekent dat we daar bemanning aan boord kunnen reduceren.’’ Zo ver is het in de andere landen nog niet. “In Nederland en Duitsland zijn momenteel enkele schepen vergund om ons systeem te testen.  Op bepaalde momenten neemt een operator vanuit een ABC de controle over, maar de volledige bemanning is nog steeds aan boord. Daar wordt dus echt nog het systeem getest. Op die manier kunnen we ook het vertrouwen opbouwen. Niet alleen het vertrouwen van de bemanning aan boord, maar ook het vertrouwen van de autoriteiten om samen te kunnen bouwen naar die gereduceerde bemanning.’’

Amber is verantwoordelijk voor het contact met de verschillende autoriteiten.  “Ook als we het hebben over ‘België’, gaat het om Vlaanderen. Op dit ogenblik heeft SEAFAR nog geen geldige vergunning om te varen met gereduceerde bemanning in Wallonië.’’

Wat houdt het voor SEAFAR in; ‘gereduceerde bemanning’? Amber legt het uit aan de hand van een voorbeeld: “Normaliter zijn er vijf personen aan boord in B-modus (24 uur). Wij zijn voor bepaalde schepen vergund om met drie personen aan boord te zitten. Ook hebben we vier zeer kleine schepen, van 38 meter, die op een vast traject in de Westhoek (België) varen. Deze schepen varen al volledig onbemand. Dat is wel heel uitzonderlijk hoor.’’ Het volledig onbemand varen is niet per se een ambitie van SEAFAR. “We willen de bemanning aan boord reduceren. Het is niet de bedoeling om de banen van mensen af te nemen. Wat we willen is het personeelstekort aanpakken. Op die manier kunnen we de binnenvaart ondersteunen.’’

Er s er een stijgende trend in transport over het water, maar tegelijkertijd een dalende trend als je kijkt naar beschikbare arbeidskrachten. Met onze technologie kunnen we die kloof gedeeltelijk overbruggen.’’

Bij SEAFAR zien ze in die overbrugging ook een grote rol weggelegd voor platformen als SMASH!. “Er is binnen SMASH! recent een werkgroep opgericht over de binnenvaart waaraan wij deelnemen. Dat is voor ons ook een platform om in Nederland te kunnen kijken hoe we op termijn naar die bemanningsreductie kunnen gaan. Momenteel staat de regelgeving in Nederland dat nog niet toe. Door dit soort initiatieven kunnen we samen werken en uitzoeken hoe we stappen kunnen zetten om internationaal en collectief hieraan kunnen werken.’’

Op dit moment is SEAFAR vooral aan het testen en uitvoeren in de binnenvaart. “Het grootste deel van onze vloot bestaat uit binnenvaartschepen’’, vertelt Amber. “Wel zijn we onze technologie aan het uitbreiden richting de short sea.’’

Wil je meer weten over SEAFAR en wat zij doen? Kijk dan op https://seafar.eu/nl/

footer anchor