Vessel Performance Monitoring: het ontstaan en de groei van TechBinder

Een interview met Bram van der Boom, medeoprichter van TechBinder

TechBinder is een bedrijf dat technologie combineert – we noemen onszelf een IoT-systeemintegrator, omdat we in de markt zoeken naar bestaande, bewezen technologieën en deze combineren tot iets bruikbaars voor de maritieme industrie. Het belangrijkste dat we doen, is informatie vastleggen over de activiteiten van een vaartuig en we zorgen ervoor dat deze informatie wordt doorgegeven aan een persoon die er vandaag en in de toekomst naar kan handelen. We maken operaties op afstand mogelijk, zodat onze klanten expertise en ervaring kunnen centraliseren. We creëren gedetailleerde informatie over de operationele, technische, ecologische en financiële prestaties van een schip.

Wat we dit jaar tijdens het PortXL-programma ontdekten, is dat dit geen technische reis is, maar een business-gedreven reis. De kernactiviteit van een scheepswerf of reder is het hebben van operationele schepen en onze inzichten ondersteunen onze klanten bij het maximaliseren van de capaciteiten, prestaties en winst van hun schepen en personeel. Ze geven aan waar er ruimte is voor verbetering.

De oorsprong van TechBinder

TechBinder is ontstaan ​​uit een pilot in 2017 met Damen Shipyards en Schneider Electric. In de industrie zie je dat asset-monitoring-technologieën al geruime tijd van toepassing zijn en het idee van de pilot was om het schip als een drijvende machine te behandelen en dezelfde technologieën te gebruiken die bedrijven als Shell en Total gebruiken voor asset-monitoring. We voerden de pilot uit op een klein offshore ondersteuningsvaartuig en de directe bevindingen waren dat de technische configuratie van het schip niet overeenkwam met de manier waarop het schip in bedrijf werd gebruikt. Dit had een grote impact op de slijtage van de spatborden, waardoor ze minder maanden meegaan dan voorspeld. Deze bevindingen leidden tot een duidelijke businesscase en een onmiddellijke return on investment.

Dit succes opende veel deuren binnen Damen en Schneider Electric, maar wat we zagen was dat er te veel mensen bij betrokken waren en dat het moeilijk is om innovatie in grote organisaties te stimuleren. Het project ging door, maar het vorderde niet echt met een snelheid die we hadden gewild. In 2019 kregen we van Schneider Electric de kans om voort te bouwen op deze ervaring en te kijken of we hiermee de markt konden betreden, en zo is TechBinder geboren.

Gebruik case voorbeelden door de jaren heen

  1. Een van de dingen die we standaard in de gaten houden, zijn trillingen en bij deze klant zagen we dat er elke 14-15 minuten een trillingspiek op het schip was. Een compressorunit lekte, wat betekent dat hij elke 15 minuten opnieuw opstartte om de unit weer onder druk te zetten. Dit was niet opgemerkt door de bemanning en het had meer dan een jaar kunnen duren dat deze compressor elke 15 minuten bleef starten, wat natuurlijk veel energie en slijtage kost. Dit werd gedetecteerd door onze standaard plug-and-play-eenheid die geen installatie nodig heeft en door elke scheepseigenaar snel kan worden gebruikt.
  2. We zeilden met een bedrijf op een 3-daagse reis. Op een gegeven moment stopten ze om water te bunkeren, wat 4 uur duurde, en vervolgens om brandstof te bunkeren, nog eens 4 uur, en dan in de rij wachten om landinwaarts te gaan. De hele tijd hielden ze de hoofdmotoren draaiende (het duurt 30 minuten om ze uit te zetten en te starten). Over de drie dagen hebben we vastgesteld dat ze 10 draaiuren op de motor hadden kunnen besparen, wat over een heel jaar 4-500 draaiuren aan brandstof, emissies en onderhoudskosten zou besparen. Deze inzichten ontstaan ​​alleen als je een stabiele en gecontroleerde manier hebt om data uit een schip te extraheren en dit heeft direct invloed op je winst en uitstoot.
  3. De afgelopen 5 maanden hebben we een pilot gedaan met een rederij die onze oplossing nu naar de hele vloot wil uitrollen. Met dezelfde klant gaan we ook voorspellende versnellingsbakbewaking testen – wat een dure apparatuur is om te vervangen als deze kapot gaat, dus het bewaken van de status en het voorspellen wanneer onderhoud nodig is, is van cruciaal belang.
  4. Op dit moment starten we een pilot met een Nederlandse haven, waarbij binnenvaartschepen informatie gaan delen met de haven (ETA, routes, laadtijden) zodat de haven haar operaties kan optimaliseren. Als de informatie zich in onze cloudomgeving bevindt, kunnen we deze delen met alle belanghebbenden die er baat bij hebben (met toestemming van de scheepseigenaar, want het zijn zijn/haar gegevens). Dit is interessant voor de havenoperaties, voor hun planning en routing.
  5. We maken deel uit van het Maritiem Masterplan met het MOET-consortium. Het doel is klimaat neutrale schepen in 2050. Het gemiddelde schip vaart 30 jaar, dus de schepen die nu gebouwd worden, moeten daar rekening mee houden maar dat gebeurt nog niet. Het consortium creëert een systeem waarmee het schip in de loop van de tijd kan worden geoptimaliseerd. Elk inzicht dat we creëren, kan worden meegenomen in een simulatiemodel dat wordt gebruikt om het schip te ontwerpen. Dit betekent dat als je nu een vaartuig te water laat, je het gedurende zijn levenscyclus kunt verbeteren. De nieuwe schepen die worden gebouwd, kunnen virtueel worden getest met deze lessen en we bouwen de digitale infrastructuur daarvoor, wel in afwachting van financiering.

Upgrades

Toegang tot informatie op afstand is handig, maar als je vermoedt dat er een storing is heb je visuele bevestiging nodig. Daarom hebben we een AR-tool toegevoegd waarmee de onshore-bemanning het schip in beeld kan krijgen en kan bepalen wat er mis gaat. Dat draagt bij aan het kunnen oplossen van storingen tijdens de vaartijd en het hebben van de exacte reserveonderdelen in de haven. Bovendien stelt dit minder ervaren bemanningsleden in staat zelf hoger gewaardeerd werk uit te voeren.

Bovendien hebben we onlangs een cameraplatform aan onze oplossing toegevoegd. Denk aan een dashcam voor vaartuigen. Momenteel wordt er veel heen en weer gebeld tussen de wal- en offshore-crew over wat je aan het doen bent, ben je nog aan het laden, waar ben je op dit moment, etc. Doordat wij deze beelden naar de wal brengen, heeft de onshore-crew direct inzicht op de locatie en status van het schip. De volgende fase is AI-videoanalyse, waarbij de beelden worden gebruikt om objectdetectie, vaartuigprestaties, detectie van gevaarlijke situaties, etc. te analyseren. Dit alles kan automatisch op afstand worden gedetecteerd.

De toekomstige route

De grootste uitdaging die we op dit moment zien, is dat de vaardigheden van mensen afnemen, de technologie en de bedrijfsvoering door snel veranderende omstandigheden complexer wordt. Dit alles vereist een veel beter zicht op de operaties en prestaties van deze schepen. Dat vraagt ​​om een ​​centrale informatiehub waar ervaren mensen kunnen kijken naar alles wat uit het schip en de assets komt. Dit zal een aanzienlijke impact hebben op de manier waarop schepen momenteel worden geëxploiteerd en ontworpen.

We benaderen de operatie met een holistische kijk, met een oplossing die alle onderdelen van de scheepsoperatie ten goede komt en van daaruit krijg je een infrastructuur die alles ondersteunt. We zijn op zoek naar bedrijven die een volgende stap willen maken in het verbeteren van hun bedrijfsvoering en innovatie. Onze roadmap is indrukwekkend, we hebben veel nieuwe functionaliteiten op komst en interessante partners die we de komende 2-3 jaar aan het platform zullen toevoegen. Wat dat betreft gaan we razendsnel. Zo profiteren reders nu en in de toekomst.

Lees meer over TechBinder op hun website of neem contact op met de oprichters Bram en Aldwin

footer anchor