135 meter lang binnenvaartschip vaart autonoom
Experimenteren met autonome vaarsystemen op Nederlandse wateren
In augustus 2019 was het zover: het binnenvaartschip Factofour (135×17 meter) voer automatisch over de vaarweg, van Werkendam naar Willemstad. Op het schip werd een semiautonoom besturingssysteem getest van Shipping Technology. “Shipping Technology ontwikkelt intelligente software die het roer over kan nemen van binnenvaartschepen. De Factofour is mijn eigen binnenvaartschip en het schip waarmee we onze systemen testen”, vertelt Remco Pikaart, oprichter en mede-eigenaar van Shipping Technology.
Doelstelling:
Autonoom varen zonder ingrijpen met het binnenvaartschip de Factofour.
Periode:
Augustus 2019 t/m mei 2020
Shipping Technology begon het met het centraliseren van data vanuit alle apparatuur in de stuurhut, omdat daar weinig tot niks mee gebeurde. “Die data verzamelen we en leveren we terug aan schepen: op een dashboard kunnen schippers real-time naar de performance van hun schip kijken en naar de historische data gebeurtenissen. Dat kunnen we al en wordt ook volop toegepast.”
“De verzameling van al die data is ook nodig om tot een algoritme te komen die het schip kan besturen, maar wordt ook nu al ingezet voor bijvoorbeeld het detecteren van obstakels. Daarmee werken we aan ons doel: autonome schepen. Autonoom varen is alleen mogelijk met voldoende kwalitatieve data over het schip en alles op de vaarweg”, vertelt Remco.
Shipping Technology heeft sinds december 2019 toestemming om voor langere tijd te testen met de Factofour. Hoewel de eerste test geslaagd was, zijn de systemen die autonoom varen mogelijk maken nog volop in ontwikkeling. Pikaart verwacht dat autonoom varen binnen vijf jaar technisch mogelijk wordt. De grootste uitdaging die nog voor hem ligt is het automatiseren van het motormanagement en de manoeuvres.
Autonoom varen is een mogelijkheid die ervoor kan zorgen dat de scheepvaart kostenefficiënter, schoner en veiliger wordt. “De aanschafwaarde van een binnenvaartschip loopt in de miljoenen. Daarnaast zijn er kosten voor de bemanning, de brandstof en het onderhoud. Als schepen autonoom varen, heb je per schip minder bemanning nodig. Uit de eerste test blijkt dat het autonoom varende schip ook zuiniger wordt bestuurd dan door mensen, wat leidt tot minder uitstoot.”
Partners
Shipping Technology