Autonome Vessel Train veilig met een terminal op afstand
Alina Colling doet voor haar PhD onderzoek naar Vessel Trains: een vervoersconcept waarbij meerdere schepen elkaar volgen. Het voorste schip voert de navigatietaken uit – de andere schepen volgen en varen dus deels geautomatiseerd met een autonoom sub-systeem (navigatie). Samen met haar samengestelde team onderzocht ze tijdens de hackathon wat belemmeringen zijn in de regelgeving waarmee schepen met hogere automatiseringsniveaus worden geconfronteerd. En om daar een oplossing voor te bedenken: met het Vessel Train concept als case-study.
Snelle detectie en actie
Een Vessel Train is een oplossing voor duurzamer en efficiënter varen. Veel schepen kunnen maar 14 tot 18 uur varen. Door in een ‘trein’ te varen kan de bemanning worden gereduceerd en langer worden doorvaren. “Tijdens de hackaton ontdekten we de belangrijkste belemmering in de regelgeving, namelijk dat de brug op het schip niet onbemand mag zijn. Het voordeel van een Vessel Train is dat dat juist functioneel wel kan. Om de veiligheid van een oplossing daarvoor te bewijzen, moet het tijdige detectie en actie mogelijk maken, welke situatie zich ook voordoet. Daarom bedachten wij een terminal op afstand. Een terminal die de bemanning ten alle tijden op de hoogte houdt en ook nog eens gemakkelijk bij je te dragen is. In geval van nood krijgt de bemanning gelijk een sein en reactieopties die gelijk uitgevoerd kunnen worden, nog voordat de bemanning op de brug is.
“Terminals die waarschuwingen geven bestaan al, maar nog niet als het gaat om navigatie-taken. En dat is juist hetgeen wat automatisch verloopt in de volgschepen van een Vessel Train. Daarom zien we deze oplossing als een van een veilige toepassing van een autonoom subsysteem op weg naar volledige autonomie van schepen. Een eerste kleine stap die richting op.”
Van over de hele wereld
Het team van verschillende experts heeft deze oplossing in de hackaton bedacht. “Echt uitdagend, maar vooral ook ontzettend leuk om op deze manier met elkaar te werken. Het daagt je uit om op een andere manier te denken. En het was ontzettend bijzonder om samen te werken met mensen van over de hele wereld. Ik hoop er een mooi paper van te schrijven en hopelijk is ons idee een startpunt voor een nieuwe ontwikkeling.”
Het team won € 1000 en toegang tot het Remote Control Center van de Haven van Antwerpen om verder te werken aan hun project.