Netwerkpartner in de spotlight: SEAFAR
SMASH! is het netwerk voor smart shipping. Om het web van onze community en onze samenwerkingspartners verder te versterken introduceerden we dit jaar de nieuwe feature: netwerkpartners. Elke maand zetten we een van deze partners in de spotlight. Collega’s geven ons een kijkje achter de schermen, vertellen over interessante ontwikkelingen en over verwachtingen rond de samenwerking in de SMASH!-community. In dit interview spreken we met Louis-Robert Cool, oprichter van SEAFAR, en Jan Goderis, COO bij SEAFAR.
Van mensen aan boord naar mensen ‘in the loop’
SEAFAR is een Belgisch bedrijf dat diensten aanbied om onbemande en bemannings-gereduceerde schepen op afstand te ondersteunen en aan te sturen. Dit gebeurt vanuit het SEAFAR Shore Control Center (SCC) voor een tiental schepen. Enerzijds houden ze zich bezig met technologische ontwikkelingen, anderzijds met de operationele gang van zaken. “Ik merkte dat er een toenemende vraag vanuit de binnenvaart was, omdat de sector te maken heeft met een groeiend personeelstekort en gelijktijdig op zoek is naar manieren om te verduurzamen”, vertelt Louis over zijn motivatie om SEAFAR op te richten. “Ik zag daar mijn kans schoon om mijn kennis over technologie in te zetten voor de scheepsvaart.”
In het SCC wordt gebruik gemaakt van verschillende tools, gebaseerd op artificiële Intelligentie, autonomie en machine learning. Daarmee kunnen kapiteins vanuit het SCC op afstand schepen besturen, op een efficiënte en veilige manier. “Maar de human zal altijd in de loop blijven”, geeft Louis aan. “We bieden namelijk onze diensten op drie verschillende niveaus aan: ondersteuning vanuit het SCC, varen met gereduceerde bemanning en onbemand varen. In ieder niveau is en blijft er betrokkenheid van mensen nodig, maar we kunnen de hoeveelheid mensen aan boord wel verminderen en zo efficiënter werken.” Een kapitein die werkt vanuit het SCC kan na zijn werkdag gewoon terug naar huis en de crew aan boord van een schip kan gereduceerd worden om efficiënter te werken.
Van de Vlaamse naar de Nederlandse waterwegen
In Vlaanderen is het bij uitzondering al toegestaan om met verminderde crew remote te varen. Op deze manier kan smart shipping uitvoerig worden getest en doorontwikkeld. “Want alleen als er uitzonderingen op de bemanningsregels zijn, kunnen we de technologie zijn werk laten doen en een scheepseigenaar de voordelen van smart shipping laten ervaren”, licht Louis toe.
Sinds dit jaar is SEAFAR uitgebreid naar Nederland en heeft het een kantoor en SCC in Rotterdam. Louis legt uit waarom dit voor hen een belangrijke stap is: “We zien dat smart shipping een intrinsiek geheel wordt van de gehele maritieme sector in Nederland. Vlaanderen is een relatief klein gebied met een kleine binnenvaart, we willen onze operatie graag uitbreiden door ook in Nederland actief te worden. Onze technologie heeft zich bewezen, het is nu tijd om dat in andere landen toe te passen.” SEAFAR wil vooral transparant zijn en nauw samenwerken met de Nederlandse autoriteiten en binnenvaart.
Een versnelde roadmap
De Roadmap Smart Shipping die door SMASH! is gelanceerd, is volgens SEAFAR een correcte vertaling van hoe we vandaag de dag tegen de ontwikkelingen van technologie en smart shipping aankijken. Alleen verwacht Louis dat de ontwikkelingen nog sneller zullen gaan dan we nu aannemen: “Het is nog 8 jaar tot 2030, als we zien wat er in de afgelopen twee jaar al aan ontwikkelingen op het vlak van technologie en toepassingen in het veld hebben plaatsgevonden, denk ik dat er de komende jaren veel meer kan gebeuren.” Doordat SEAFAR stapsgewijs te werk gaat, kunnen de ontwikkelingen op technologie maar ook rondom regelgeving gericht worden gestuurd. Volgens Jan ligt daar ook de kracht van SEAFAR: “We weten waar we naartoe willen, maar door het voorzichtig en stap voor stap aan te pakken kunnen we veel tussentijdse successen boeken. Zo kunnen we in de juiste richting bijschaven.” Daarbij heeft SEAFAR korte lijnen tussen de technische en operationele bemanning. Hierdoor kan er snel worden geschakeld en kunnen benodigde aanpassen direct worden afgestemd op maat voor de kapitein en volgens de wensen van de scheepseigenaar.
The future job
Het personeelstekort is een groot probleem in de binnenvaart. Jan ervaart het dagelijks in zijn werk: “We hebben teveel gesprekken met bestaande binnenvaart operators die echt met hun handen in het haar zitten, die echt niet meer weten hoe ze hun schepen moeten bemannen en hoe ze de vragen van hun klanten moeten beantwoorden.” Er is dus noodzaak om snel met oplossingen te komen. De diensten van SEAFAR kunnen daaraan bijdragen , zegt Louis: “Door efficiënter en met minder personeel aan boord te werken, kan de binnenvaart dit probleem overkomen.”
Maar er moet ook gekeken worden naar de opleidingen die gevolgd moeten worden om matroos of kapitein te worden. Volgens Jan zijn die vandaag de dag achterhaald en moet er kritisch worden gekeken naar de benodigde kwalificaties. Hij licht dat toe met een voorbeeld: “Een SCC is bemand door meerdere personen, met allemaal de kwalificaties van een kapitein. Maar is dit wel nodig? Op een zeeschip zien we dat de stuurman of zelfs de matroos aan het roer kan staan, terwijl de kapitein vanaf de brug commando’s geeft en de nodige kwalificaties bezit. We moeten onszelf dus de vraag stellen welke future jobs we nodig hebben en welke opleidingstrajecten daarvoor nodig zijn.” Jan en Louis sluiten daarom af met de boodschap dat ze hopen samen met SMASH! de partijen die beslissingen nemen, kunnen overtuigen snel werk te maken van dit probleem. Want het is onmogelijk om de ambities rondom smart shipping waar te maken onder de huidige omstandigheden.