Netwerkpartner in de spotlight: Smart-Ship
SMASH! is het netwerk voor smart shipping. Om het web van onze community en onze samenwerkingspartners verder te versterken introduceerden we recent de nieuwe feature: netwerkpartners. Elke maand zetten we een van deze partners in de spotlight. Collega’s geven ons een kijkje achter de schermen, vertellen over interessante ontwikkelingen en over verwachtingen rond de samenwerking in de SMASH!-community. In dit interview spreken we met Brent Kok, medeoprichter en CFO van het Delftse bedrijf Smart Ship.
Van studie naar bedrijf
In september 2018 startten de broers Brent en Roy Kok hun bedrijf. Roy ontwikkelde tijdens zijn studie aan de TU Delft een techniek die de stuurman van kleine, snelle schepen van haptische feedback voorziet. Een vibratie, beweging of kracht op de hendel die hem adviseert over de veilige snelheid in bepaalde golfvelden. Deze technologie kent iedereen wel van mobiele telefoons of lane assist in moderne auto’s. Smart Ship borduurt voort op de ontwikkeling van Roy. De missie? Dé standaard worden voor veilige en duurzame scheepsbesturing. De slogan? Feeling is believing. Een demonstratie van de techniek zegt meer dan duizend woorden. Toch doen we hier een poging.
Voordelen van haptische feedback
‘Onze techniek kan worden toegepast op alle schepen die complexere handelingen en manoeuvres moeten verrichten’, begint Brent. ‘Denk aan sleepboten, binnenvaartschepen, baggerschepen, veerboten en schepen die van en naar windmolenparken varen. Op deze schepen moeten steeds minder mensen steeds meer informatiesystemen in de gaten houden. De grote hoeveelheid visuele en audiosignalen leidt tot een overkill aan informatie. En mensen leren om die signalen te negeren.’
Haptische waarneming is volgens Brent een kanaal waar we nog onvoldoende gebruik van maken in onze sector, terwijl het aantoonbare voordelen biedt. ‘Het kan heel intuïtief informatie overbrengen aan een kapitein. Nadert hij bijvoorbeeld ondiep water, dan voelt hij een trilling of klik in de hendel. Zonder dat het hem afleidt van waar hij mee bezig is, kan hij snel bepalen of hij actie moet ondernemen op dit advies. Een mens verwerkt haptische of force feedback relatief onbewust en zo’n 10 keer sneller dan andere signalen. Ter vergelijking: trilt een mobiele telefoon in je broekzak, dan voel je meteen of iemand belt of je een appje stuurt. Ligt je telefoon op tafel en licht het scherm op, dan vereist dat meer actie.’
Modulair systeem
De software onder de door Smart Ship aangeboden hendels is modulair. ‘We kunnen ons systeem aan alle mogelijke sensorinformatie koppelen en dit ook altijd weer aanpassen’, vertelt Brent. ‘Brandstofadvies, dieptemeter, motortemperatuur, golfradar, autopilot, onze eigen sensoriek en ga zo maar door. Omdat het intuïtief moet blijven, wil je alleen de cruciale signalen doorgeven. Die zijn voor elke kapitein en elke context anders. Daarom werken we altijd nauw samen met de klant.’ Als voorbeeld noemt Brent de gesprekken met scheepswerven over volledige elektrische veerboten. ‘Voor veel kapiteins is het echt wennen aan de actieradius. Daar kan ons systeem hen bij helpen.’
Toekomstige ontwikkelingen
De huidige stand van zaken is dat de nieuwe techniek zich heeft bewezen in verschillende simulatoren van onder meer het MARIN. Verder voert Smart Ship gesprekken met verschillende partijen – van havenbedrijf tot integrator – voor pilots, zowel retrofit als nieuwbouw. ‘Met die partijen kijken we hoe we samen kunnen bijdragen aan een duurzame en veilige sector’, zegt Brent. ‘Ontwikkelingen op het gebied van hybride en elektrische aandrijving en autonomie zullen het beeld de komende jaren bepalen. Wat dat laatste betreft zullen veel schepen niet volledig autonoom zijn, maar vooral veel minder mensen aan boord hebben. Ook zien we een ontwikkeling waarin een kapitein vanuit een control center aan de wal toezicht houdt op meerdere schepen. Uit eerste testen blijkt dat er weliswaar visuele en audiofeedback naar de wal is, maar dat het gevoel hierbij ontbreekt. Om dat gevoel toe te voegen zijn wij nu bezig met remote control via onze hendels. Dat kan heel simpel zijn: een trilling als er iets in de schroef zit of het voelen van weerstand als het schip vol gas vaart.’
Brent benadrukt de grote (toepassings)mogelijkheden van de techniek. Zo ontwikkelt Smart Ship momenteel samen met een partner systemen voor remote training en onderzoekt het een koppeling van haptische feedback aan een smartwatch. Ook ziet hij mogelijkheden voor een koppeling met informatie van de wal, zoals de wachttijd bij een sluis en snelheidsbeperkingen in energiezones.
Synergie in SMASH!
Zoals bij zoveel start-ups in de maritieme sector zijn netwerken en samenwerken ook voor Smart Ship een heilige graal. ‘Natuurlijk zijn netwerken voor ons belangrijk om ons systeem bij potentiële klanten voor het voetlicht te brengen’, erkent Brent. ‘Maar het is minstens zo belangrijk dat alle toepassingen die toewerken naar duurzaamheid en veiligheid samenkomen. En door het combineren van innovaties ontstaat de nodige synergie. Het grote voordeel van SMASH! is dat ook overheden, zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, betrokken zijn. Dat zorgt ervoor dat innovaties en ontwikkelingen snel hun weg vinden naar wet- en regelgeving en daarmee de toekomst van onze sector snel dichterbij brengen.’