Ontheffing Bpr maakt onbemande vaart mogelijk
Sinds 2017 stimuleert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vergaande automatisering in de scheepvaart op zee en binnenwateren. Automatisering kan de scheepvaart veiliger, duurzamer en concurrerender maken.
Binnen de maritieme sector bestaat de wens om te kunnen experimenteren met smart shipping-toepassingen, of deze operationeel in te zetten. Daarvan is het soms noodzakelijk om af te wijken van geldende regelgeving. Een voorbeeld hiervan zijn varende drones, ook wel unmanned surface vessels genoemd, die vanwege hun kleine omvang geen schipper aan boord kunnen hebben en op afstand bestuurd worden. Het Binnenvaartpolitiereglement staat het varen zonder schipper aan boord echter niet toe.
Door een aanpassing van het Binnenvaartpolitiereglement wordt het vanaf 16 april 2025 mogelijk ontheffing te verlenen op een aantal artikelen uit het Bpr. Deze ontheffing kan worden verleend wanneer uit aanvrager kan onderbouwen dat het niet-voldoen aan de regelgeving in het Bpr geen negatief effect heeft op de veiligheid en de doorstroming op het water.
Ontheffingsverzoeken worden beoordeeld door de vaarwegbeheerder. Voor vaarwegen in het beheer van het Rijk zijn dat Rijkswaterstaat en de Rijkshavens. Aanvragen voor ontheffing kunnen worden ingediend bij het Loket Smart Shipping van Rijkswaterstaat, ook wanneer het beoogde vaarwater niet onder beheer van het rijk valt. Het loket zal dan de aanvraag doorgeleiden naar de betreffende bevoegde vaarwegbeheerders. Meer informatie is te vinden op de pagina Smart Shipping van Rijkswaterstaat.
Het ministerie ziet de ontheffingsmogelijkheid als een volgende stap in het toelaten van smart shipping op de Nederlandse vaarwegen. Door nieuwe technologische mogelijkheden is het noodzakelijk wet- en regelgeving aan te passen, waarbij steeds het uitgangspunt is dat de vaarwegen veilig en vlot blijven voor gebruikers en andere belanghebbenden.