Wanneer vaart het eerste autonome schip door de Rotterdamse haven?
Vrijdag 3 december schoven Tessa Luijben (Innovation Quarter) en Salih Karaarslan (EICB) namens SMASH! aan in Studio Schuttevaer om met host René Quist te praten over autonomie in de binnenvaart. Tessa en Salih gingen onder andere in op het belang van smart shipping voor (het behoud van) de binnenvaart, de route naar autonomie toe en de rol van het Nederlands Forum Smart Shipping hierin.
Kijk hieronder de uitzending terug
“Smart shipping is alles op de weg naar autonome scheepsvaart toe. Het gaat niet alleen om het schip, maar ook de interactie met de wal, vaarwegoperators, de omgeving, anderen op de vaarweg, sluizen, bruggen, operatie van het schip en ook de navigatie van het schip,” vertelt Tessa. “Met verregaand geautomatiseerd varen kunnen we een oplossing bieden in de vergrijzingsproblematiek in de binnenvaart, het kan bijdragen aan verbeterde veiligheid (…) en het draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen.” vult Salih aan.
Host René Quist geeft aan dat hij regelmatig schippers spreekt die met argusogen kijken naar (semi-)autonoom varen. Hij vraagt Tessa en Salih of zij de ongeloof en weerstand kunnen verklaren. Tessa: “Ik begrijp het ook wel. Ik spreek ook wel binnenvaartschippers en zij omschrijven hun beroep. Het is toch wel echt een lifestyle en het is een heel mooi beroep. Ik denk dat ze wellicht ‘ah, dan worden we vervangen’. Laten we benadrukken dat dat echt niet aan de hand is en dat het heel lang duurt. En ook of het wenselijk is dat er volledig autonoom gevaren gaat worden. Het is echt als ondersteuning voor een probleem dat zij zelf aangeven (red. arbeidstekort).
Vragen over smart shipping? Neem contact met ons op