Brochure over het veilig gebruik van trackpilots in de binnenvaart
Binnenvaart-standaardiseringsorganisatie CESNI heeft recent een brochure uitgebracht over het veilige gebruik van trackpilots. In de brochure, die is gemaakt in samenwerking met EDINA wordt ingegaan op een veilig gebruik van de vaarassistent.
Benadrukt wordt dat de trackpilot (formeel: TGAIN) niet bedoeld is om de schipper andere dingen te laten doen, zoals toiletbezoek, koffie zetten of televisie kijken. Het systeem maakt het mogelijk voor de schipper om zich te concentreren op de omgeving van het schip en er voor te zorgen dat het schip veilig aan het verkeer deelneemt. De schipper blijft daarvoor ook altijd verantwoordelijk.
Op dit moment zijn er nog geen wettelijke eisen voor trackpilots opgenomen in de ES-TRIN. Die zijn voorzien om in 2027 in werking te treden. Ook is voorzien dat eisen aan de kennis van trackpilots wordt opgenomen in de standaard voor bemanningskwalificaties ES-QIN. Voor opleidingen van nieuwe schippers betekent dit dat men cursisten moet daarin moet gaan opleiden, voor reeds gekwalificeerde schippers geldt dat men een opleiding moet volgen de leveranciers of een opleidingsinstituut.
De gebruiker moet zich er van vergewissen dat het gebruik van een trackpilot risico’s inhoudt, zoals technische verstoringen (AIS, GPS) en tracks die niet gevaren kunnen worden door de waterstand of het verkeersbeeld. Bovendien is er altijd het gevaar van afleiding, zoals door administratieve taken of vertier aan boord. Niet zelden is overschatting van de kwaliteit van de assistent mede oorzaak van incidenten. Het houden van focus op het varen is dan ook van cruciaal belang.
De CESNI-brochure over trackpilots is hier te downloaden. Eerder liet Rijkswaterstaat MARIN een onderzoek uitvoeren naar de veiligheidsaspecten van trackpilots.