Dari BV wil kartrekker zijn van remote varen in de binnenvaart

Voor Dari begon de reis naar en met Smart Shipping drie jaar geleden. Raymon Berkhout, CEO van het bedrijf en Danny Werkman, een van de eigenaars, vertellen: “We hebben een bezoek gebracht aan SEAFAR, toen vonden we dat we er niet meer omheen konden.’’ In de praktijk ziet men Smart Shipping niet allemaal als hetzelfde Bij Dari zien ze het als ‘remote varen en tracking pilots’. “Wij zijn er absoluut niet op uit om schepen bemanningsloos te laten varen. Dat zien we voorlopig echt nog niet gebeuren.’’

Raymon is van mening dat de beweging richting (meer) Smart Shipping onvermijdelijk is. “Het heeft verschillende kanten,’’ aldus de CEO. “Maar alles bij elkaar heeft het vooral te maken met flexibiliteit en continuïteit. We hopen er een deel van ons bemannings- en bewegingsprobleem op te lossen. Tegelijkertijd denk ik dat het een bepaalde druk weg kan halen bij de bemanning.’’

Met bewegingsprobleem doelt hij op de beweging van het personeel. Hij ziet dat bemanningsleden op een gegeven moment graag vaker thuis willen zijn. Door het voor elkaar te krijgen dat ze gedeeltelijk op het schip en gedeeltelijk aan wal kunnen werken, is dit te realiseren. Hoe ziet hij dat voor zich?

Vertrouwen

“Wij zijn hier op onze eigen locatie de eerste mensen aan het opleiden om remote te kunnen varen. Eigenlijk net zoals SEAFAR dat doet, maar dan in eigen huis.’’ Raymon legt uit waarom dit belangrijk voor hem is. “Het is voor het vertrouwen en gevoelsmatig beter als we met onze eigen mensen en collega’s varen. Of dat nou aan boord of remote is.’’

Raymon ziet de route naar Smart Shipping als een lange weg. “Ja, het is niet één-twee-drie geregeld. Maar ook al is het een lange weg, het is ook een belangrijke. En deze techniek is een hele belangrijke stap. We hopen de techniek verder t brengen. Want het is een techniek waar we volledig in geloven.’’

Om te kunnen meehelpen aan de ontwikkeling hebben ze bij Dari nu drie units in hun Remote Centre. Hier worden eigen mensen opgeleid. Danny: “Ik denk dat wij het meest vooruitstrevende bedrijf zijn in de binnenvaart op het gebied van remote varen.’’ Hij kijkt terug naar het afgelopen decennium: “Ik heb zelf ook gevaren en tien jaar geleden had ik nooit kunnen bedenken dat we zouden kunnen wat nu kan. De tijd en de ontwikkeling gaat zo verschrikkelijk hard. Het nadeel hiervan is dat er weinig kleine schepen meer gebouwd worden, terwijl dat juist de vaartuigen zijn die nu geschikt zijn voor remote varen.”

“We willen graag kartrekken zijn in deze ontwikkeling, omdat we er echt in geloven. Het is een grote investering geweest, en nog steeds. En er zit niet direct een verdienmodel aan. Maar het gaat uiteindelijk wel meer mensen enthousiasmeren om juist hier te komen varen. Mensen vinden varen leuk, maar willen ook niet te lang weg zijn van huis.” Dat geldt niet alleen voor de mensen die al langer in de scheepsvaart zitten, maar juist ook voor nieuwe aanwas aan bemanningsleden.

De mannen zien naast het vertrouwen dat nu nog niet overal is, ook een andere bottleneck. “De wetgeving gaat niet op hetzelfde tempo als de ontwikkeling.” Er zijn verschillende niveaus waar Danny hier uitdagingen ziet. “Naast het varen met minder bemanning, moet er ook goed gekeken worden naar de lading van een schip. De wet- en regelgeving is al lastig als het gaat om gevaarlijke stoffen. En uiteraard gaat de veiligheid voor alles. Dit maakt het voor de makers van de regelgeving een lastige kwestie.”

“Dit is de toekomst”

“Maar ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is”, gaat hij verder. “Het gaat nog even duren, maar we zijn bijvoorbeeld ook la met klanten in gesprek over hubs. Dat zijn kleine regio’s waartussen de kleinere schepen kunnen varen met bijvoorbeeld grind. Dat zijn bij uitstek de schepen en afstanden waar remote varen toekomst heeft.’’

Volgend jaar worden tien schepen van Dari uitgerust met de technologie van SEAFAR. Daarnaast zijn ze bezig met het ontwikkelen van een nieuwe piloot die klaar is voor semiautonoom varen.

De technologie waar ze bij Dari mee werken, wordt al een jaar of vier getest. Raymon: “Er wordt veel geëxperimenteerd. Daardoor weten we dat het systeem veilig genoeg is. Nu wordt het belangrijk om te bekijken hoe het in de praktijk werkt.” Juist het in praktijk brengen zorgt volgens hem voor vertrouwen. “Het wordt zichtbaar dat het werkt. Daarnaast kunnen wij, als gebruikers, op die manier meedenken. Want wij zien ook heus wel af en toe dingen die we er nog niet handig aan vinden. Op deze manier kunnen we samen verder komen.”

Meepraten

Er zijn momenteel intern twee mensen bezig met de opleiding om remote te kunnen varen. Raymon: “We hoeven ze niet uit te leggen hoe ze moeten varen, dat kunnen ze. Het is een andere manier van het schip bedienen waar ze bekend mee moeten worden. In plaats van op het schip, zitten ze achter een paar schermen. En daarmee besturen ze hele schepen. Dat is toch heel bijzonder om te zien.”

Wat is er verder nodig volgens Dari om grote stappen te kunnen zetten in deze ontwikkeling? Raymon: “Mensen moeten de handen ineen gaan slaan. Er komen steeds nieuwe vragen op, dat is logisch. Maar er kijken mensen vanuit verschillende groepjes naar deze vragen. En hoe meer mensen zich ertegenaan bemoeien, hoe meer vragen er komen. Veel van deze mensen hebben zelf geen praktijkervaring in varen. Dit zorgt ervoor dat veel van de vragen die opkomen ook eigenlijk niet relevant zijn.”

Het betrokken als gebruiker betrokken zijn bij dit soort ontwikkelingen is één van de redenen dat Dari zich aangesloten heeft bij SMASH! Raymon legt het uit: “Een platform als SMASH! zorgt ervoor dat je kunt meepraten over zaken die jou aangaan. In plaats van dat er over je gepraat wordt. Dat is iets wat ik nog best vaak mis, ook als er bijvoorbeeld onderzoek gedaan wordt naar de binnenvaart.”

footer anchor