De havenmeester van de toekomst: interview Harmen van Dorsser

Wat zijn de kansen van autonoom varen voor de havenmeester van de toekomst? Aan die vraag werkt Harmen van Dorsser bij Port of Rotterdam. Hij onderzoekt de kansen voor een van de taken van de havenmeester: verkeersafhandeling. SMASH! sprak met Harmen van Dorsser over verschillende activiteiten die Port of Rotterdam onderneemt om die vraag te beantwoorden.

Veilige verkeersafhandeling

“In het werk van de havenmeester staat veiligheid centraal. En nieuwe technieken maken onze haven nog veiliger, schoner, efficiënter en slimmer, “vertelt van Dorsser. “Inkomende schepen werden volledig handmatig beoordeeld. Tegenwoordig gebeurt 85% automatisch. En dat kan omdat het om ontzettend veel statische informatie gaat: de grootte van het schip of de vaardiepte bijvoorbeeld. Zo zorgen we voor een snellere intake en betere doorstroming.”

Onderzoeksagenda: slimmer monitoren, beoordelen en delen

Maar verkeersafhandeling gaat verder. Van Dorsser: “En dat roept nog een heleboel vragen op. Daarom zijn we gestart met een onderzoeksprogramma rondom drie pijlers: slimmer monitoren, slimmer beoordelen en slimmer delen.”

“Het monitoren van de verkeerssituatie begint met het hebben van een verkeersbeeld. Samen met TNO onderzoeken we of we een volledig digitaal beeld kunnen creëren van alle schepen op het water en zo de veiligheid op het water te vergroten. Nu worden bijvoorbeeld kleine niet van staal gemaakte objecten soms niet opgemerkt. Door onze radartechnologie met camera’s van TNO te combineren kunnen we dit verhelpen. Dat testen we op onze eigen testlocatie met onder andere een verhoogde connectiviteit; eind dit jaar willen we daar al mee starten.”

Harmen klust op de RPA om camera’s te bevestigen voor onderzoek

“Het beoordelen van informatie die we binnenkrijgen, kan ook (deels) worden gedigitaliseerd. Zo onderzoeken we of we het Closest Point of Approach (CPA) beter kunnen voorspellen met behulp van algoritmen van autonoom varende schepen. Nu gebeurt de berekening daarvan met rechte vectoren door de VTS-operator. De historische data die Captain AI heeft verzameld willen we inzetten om de CPA te voorspellen. In onze simulatieruimte kunnen we dat veilig testen. Onze hypothese? Een betere voorspelling én een taakverlichting voor de VTS-operator; die natuurlijk wel wordt gealarmeerd als er iets is.”

“Ook voor de pijler slimmer delen gaan we onderzoeken starten. Het radarbeeld dat de havenmeester heeft, is een completer beeld dat de schipper heeft. Dus waarom zouden we ons beeld niet delen met de schipper, zodat hij informatie heeft van de situatie verderop op de vaarweg? Meer inzicht in het verkeer, leidt tot meer veiligheid. Voordat we dat ook mogelijk maken is de eerste onderzoeksvraag voor ons: welke behoefte ligt er bij schippers? Het voeren van het juiste gesprek is hier de eerste stap.”

Gedeelde interesse

Bovenstaande onderzoeken hebben één ding gemeen: ze zijn een gemeenschappelijke opgave. “Het is niet de vraag of, maar wanneer autonoom varen zijn intrede doet in Nederland. Onze onderzoeksagenda is gebouwd op het idee om onderzoeken die te maken hebben met smart shipping gezamenlijk uit te voeren. Met marktpartijen, onderzoeksinstituten, andere overheden. Om ervoor te zorgen dat Nederland koploper wordt op het gebied van smart shipping is meer dan ooit van belang om samen te werken, informatie uit te wisselen en te werken vanuit een gedeeld belang”

“Mijn oproep aan alle leden van de SMASH!-community is dan ook om kennis te blijven delen, anderen op te zoeken en gezamenlijk onderzoeken op te starten. Dat is de kracht van ons netwerk. Wees niet bang om informatie te delen en maak gebruik van elkaars expertise. Zo kun je ook bij mij aankloppen als je gebruik wilt maken van onze testlocatie.”  

footer anchor