Samskip en Ocean Infinity krijgen fondsen om het SeaShuttle-containerschip op waterstof vooruit te stuwen
ROTTERDAM, 23 juni 2022: SeaShuttle, het ambitieuze project om twee op waterstof aangedreven, op afstand bestuurbare en autonoom-ready containerschepen te bouwen voor levering tegen 2025, heeft 150 miljoen NOK (15 miljoen euro) aan financiering binnengehaald van het Noorse staatsbedrijf ENOVA.
Het gedurfde plan, geleid door de multimodale transport- en logistiekgroep Samskip en maritieme roboticaspecialist Ocean Infinity, voorziet in twee SeaShuttle-schepen die emissievrij varen tussen Oslo Fjord en Rotterdam, elk aangedreven door een 3,2 MW waterstofbrandstofcel.
ENOVA, dat opereert onder het Noorse Ministerie van Klimaat en Milieu, bevordert een verschuiving naar een milieuvriendelijker energieverbruik en -productie, en naar technologieën op basis van duurzame energie.
Oorspronkelijk aangekondigd op Nor-Shipping 2022, Oslo, in april, omvat het Samskip-Ocean Infinity-partnerschap zowel de bouw als de exploitatie van de schepen, in een samenwerking die streeft naar emissievrije, efficiënte en veilige, multimodale logistiek.
“Samskip is erg trots om de leidende rol op zich te nemen bij het pionieren van het SeaShuttle-initiatief, als onderdeel van zijn ‘making green logistics easy’-strategie,” zei Are Gråthen, CEO van Samskip Noorwegen. “Het veiligstellen van deze financiering biedt een platform om emissievrije containervaart te realiseren. Samen zullen Samskip en Ocean Infinity ook hun plannen versnellen om autonome scheepstechnologieën en het op afstand bedienen van schepen en vrachtafhandelingsapparatuur te bevorderen. Deze schepen zijn het eerste deel van een spannende samenwerking met Ocean Infinity.”
In overeenstemming met de toezeggingen die zijn gedaan bij de COP26 Clydebank-verklaring, zou SeaShuttle een van Europa’s eerste emissievrije ‘groene corridors’ creëren, voegde Gråthen eraan toe.
Christoffer Jorgenvag, CCO, Ocean Infinity, licht toe: “De ontsluitende technologieën van Ocean Infinity kunnen groene corridors vergemakkelijken, maar ook de bredere decarbonisatie en transformatie van maritieme operaties. De nadruk ligt vandaag op de SeaShuttle-schepen, die slechts deel uitmaken van de algemene strategie van Ocean Infinity om innovatie te ontsluiten om echt duurzame maritieme operaties te leveren. We willen Enova bedanken voor hun steun voor onze visie, die een stevige bevestiging is van onze baanbrekende aanpak en ons in staat stelt op volle snelheid door te gaan om dit project tot leven te brengen.”
Met de financiering kunnen de partners doorgaan met het contracteren van twee nieuwe 500TEU-schepen die zijn geïnstalleerd met een hoofdvoortstuwingsoplossing die kan worden aangepast om op waterstofbrandstof te varen. Dieselelektrische voortstuwingsinstallatie zal als back-up aan boord zijn, hoewel Gråthen benadrukte: “We hebben er vertrouwen in dat groene waterstof betaalbaar en beschikbaar zal zijn in Noorwegen”.
Kari-Pekka Laaksonen, Group CEO, Samskip: “Voor Samskip is duurzaamheid een van de fundamenten van zakendoen. Het SeaShuttle-project is een substantiële stap in Samskip’s reis naar emissievrije logistiek. De combinatie van brandstof, technologie en operationele best practices zal naar verwachting de emissievrije shortsea shipping kosten concurrerend maken met bestaande oplossingen.