Smart shipping: volop ontwikkelingen in Europa

In de nieuwsbrieven, SMASH!UP-bijeenkomsten en virtuele bedrijfsexcursies hebben we jemet enige regelmaat geïnformeerd over smart shipping-initiatieven van Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen. Maar hoewel corona de wereld veranderde, staan ook de ontwikkelingen aan de andere kant van de grens bepaald niet stil. Wat gebeurt er in Europa op het gebied van smart shipping? We lichten een aantal initiatieven voor je uit.

Autoship

Een belangrijk Europees project is Autoship. In dit project wordt gebouwd aan een autonoom zeegaand en autonoom binnenvaartschip. Dat wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit het Europese Horizon 2020-programma. De schepen worden zo ontwikkeld dat ze optimaal afgestemd zijn op de taak in het logistieke proces. Regelgeving en infrastructuur vormen ook onderdeel van het project. Belangrijke projectpartners zijn Kongsberg en Sintef Ocean vanuit Noorwegen, net als de Vlaamse waterweg en Blue Line Logistics vanuit België.

Nieuwe software voor de binnenvaart

De Vlamingen zijn sowieso erg actief. De KU Leuven ontwierp op basis van die technologie van MIT en Oxford software die rekening houdt met de beperkte bewegingsruimte in de binnenvaart en een aandrijving zonder roer. Het autonoom vaartuig (de Cogge) legde meerdere keren succesvol testvaarten af van enkele kilometers lang, waarbij statische obstakels werden ontweken.

Schip bestuurd vanaf de wal

Ook uit België komt het bedrijf Seafar dat zich toelegt op het van afstand bedienen van binnenvaartschepen. Één van hun projecten betreft een pilot die maar liefst een jaar duurt. In de pilot vervoeren ze bouwmateriaal over het Ieper-IJzer-kanaal en het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Het schip dat deze bouwmaterialen vervoert wordt vanaf de wal bestuurd. Vanwege de veiligheid is er nog wel een schipper aan boord.

Onbemande onderzoeksschepen

De markt voor kleine onbemande onderzoeksschepen is wat verder ontwikkeld. Op het Europese speelveld zien we bedrijven als Unmanned Survey Solutions  (UK), L3Harris (UK), Teledyne Marine (Uk)  en Maritime Robotics (Noorwegen).

Nieuw initiatief om levensmiddelen via autonoom schip te vervoeren

Asko Barge

In mei werd bekend dat kunstmestfabrikant Yara de aanvankelijke ambities voor autonoom varen met de Yara Birkeland in de ijskast zet. Inmiddels heeft distributeur van levensmiddelen ASKO aangekondigd om autonoom varende schepen in gaan zetten om het aantal vrachtwagenritten te beperken.  Voor de techniek doet ASKO een beroep op Kongsberg Maritime, de besturing vanuit een shore control centre wordt gedaan door Masterly. Masterly is een joint venture van Kongsberg en Wilhelmsen speciaal bedoeld voor het managen en besturen van onbemande en maar deels bemande schepen.

Autonoom varende veerboten

In ons buurland Duitsland is het Dortmund-Eemskanaal aangewezen als testgebied om met autonome technieken te experimenteren, maar ook realiseert DST een speciale simulatieomgeving. In de havenstad Kiel bestaan plannen om de veerboten die in het Fjord varen deels automatisch te laten varen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een 5G-netwerk, dat tevens verbeteringen moet realiseren in logistieke processen en watersport.

footer anchor