SMASH! op werkbezoek bij FERRY

Op 1 oktober bracht SMASH!, samen met een aantal communityleden, een werkbezoek aan de eerste operationele, automatisch varende, pont van Nederland: FERRY. Ferry is sinds deze zomer in ontwikkeling en is volledig batterij-elektrisch aangedreven, waardoor hij ook nog eens geen uitstoot van emissie heeft. Ondanks het regenachtige weer kijken we terug op een geslaagd werkbezoek.

Tekst loopt door onder de afbeeldingen

Sinds de start van de zomer is er al veel voortgang geboekt met de pilot en is het systeem dat het pontje in staat stelt vergaand geautomatiseerd te varen doorontwikkeld. FERRY kan nu al vrij vergaand geautomatiseerd varen tussen het startpunt Koudenhoorn en eindpunt Kagerzoom. Tijdens het varen wordt de omgeving in kaart gebracht middels LIDAR, GPS en camerabeelden. Met deze data bepaalt de computer aan boord, middels slimme algoritmes het te volgen pad. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met andere objecten op het water zoals schepen en zwemmers.

FERRY wordt aangedreven door 4 elektrische Torqeedo motoren. Door deze opstelling kan elke denkbare manoeuvre uitgevoerd worden, zoals vooruit/achteruit, om de as roteren en laterale bewegingen. Op het dak van de pont liggen zonnepanelen met een piek vermogen van 1.800 Wp. De panelen laden het accupakket van ruim 21 KWh aan AGM loodaccu’s op. Deze combinatie is, op een zonnige dag, genoeg om volledig te kunnen varen zonder extern op te laden. Hierdoor is FERRY grotendeels zelfvoorzienend. 

FERRY is nu officieel voor passagiers uit de vaart. Het ontwikkelteam gaat nog een kleine maand door met varen op de Kaag om meer data te verzamelen en verder te programmeren. Hierna zal de pont weer naar de werf in Lauwersoog worden getransporteerd. Op de werf zullen verbeteringen aan het design worden aangebracht en zal de software verder worden geoptimaliseerd. Ook zal er gewerkt worden aan het ontwikkelen van betaalsystemen die in de toekomst ingezet kunnen worden om passagiers te laten betalen voor hun overtocht. Na alle verbeteringen gaat FERRY zo snel mogelijk weer in het water om meer test kilometers te gaan maken. Er zijn verschillende geïnteresseerden in het pontje. De verwachting is dan ook dat deze winter meer exemplaren gebouwd zullen worden die vanaf volgend seizoen verdeeld over het land in dienst zullen treden. We houden je – via onze website en socials – zeker op de hoogte van de ontwikkelingen.


Wil je meer weten over FERRY? Neem dan contact op met Joop Veenis van The Future Mobility Network.

Of ben jij nu ook druk bezig met experimenteren of ontwikkelen van innovaties? En wil je graag dat wij bij je op bezoek komen? Stuur ons dan even een mailtje. We komen graag met je in contact.

footer anchor