Terugblik op de Autonomous Ship Expo Virtual ‘live’

Nadat het vanwege de coronapandemie in 2020 en 2021 niet mogelijk was om het Autonomous Ship Technology Symposium als fysiek evenement te houden in RAI Amsterdam, vond op 16 en 17 september 2021 een online versie van het symposium plaats. Circa 20 internationale sprekers leverden een bijdrage aan het Autonomous Ship Expo Virtual ‘live’ tijdens steeds twee parallel sessies. Elk blok werd afgesloten met een paneldiscussie, de meeste daarvan werden gemodereerd door de flegmatieke James Fanshawe.

De sprekers bestreken een groot scala aan onderwerpen: van de inzet van smart shiping voor duurzaamheid tot de inzet van communicatienetwerken. Gesproken werd over de inzet van smart shipping techniek in allerlei toepassingen: deep sea, short sea, binnenvaart maar ook stedelijk vervoer. Dat laatste onderwerp werd ondermeer aangeroerd door Jason MacFarlane van Hyke/Hydrolift Smart City Ferries en Ynse Deinema van Roboat uit Amsterdam.

Op juridisch vlak zijn er nog niet zoveel vorderingen te melden. Op volle zee wordt gekeken naar de IMO, maar de vorderingen daar gaan in beperkt tempo. Maar ook wat betreft de nationale bevoegdheden zoeken landen naar mogelijkheden, zoals Sean Pribyl uit de Verenigde Staten liet zien. Erik Tvedt uit Denemarken betoogde dat een onbemand vaartuig niet als schip moet worden gezien, maar presenteerde desondanks een aanpak die een vlagstaat in staat stelt een goedkeuringsprocedure uit te voeren. 

Er was veel aandacht voor infrastructuur: op vaarwegen en in havens. Het belang van samenhang bij het realiseren van zowel het schip als de infrastructuur werd door een aantal sprekers benadrukt, onder meer in de bijdrage van Nancy Scheijven (Rijkswaterstaat). 

De bijdragen van de deelnemers zijn (binnenkort) te zien via: https://www.autonomousshipvirtuallive.com/

footer anchor