Eerste autonoom meetvaartuig Demcon D·USV ingezet door Van Oord

Van Oord heeft in april hun eerste DEMCON (D)·USV platform op verschillende survey projecten in gebruik genomen. Het gaat om een onbemand meetvaartuig (USV) met autonome functionaliteiten. De ontwikkeling heeft ruim 1 jaar geduurd en door de corona-uitbraak moesten er nog versneld een bepaalde functies worden geïntegreerd zoals “Remote Access”. Zo voldoet het vaartuig ook aan de laatste gezondheidsrichtlijnen. Met deze functionaliteit kan de boot on-site te water worden gelaten en autonoom het vaarplan uitvoeren, terwijl een Surveyor op kantoor online real time de peil-apparatuur en surveysoftware aanboort bedient.

Demcon

Over D·USV  

De D·USV is een onbemand meetvaartuig (Unmanned Survey Vessel) met autonome functionaliteiten voor binnenwater en kustomgevingen. Van Oord heeft al de nodige ervaring met op afstand bestuurbare USV’s. Deze worden echter nog beperkt ingezet ondanks de potentie van de innovaties. De 3 voornaamste redenen hiervoor zijn:

  1. Beperkte robuustheid/ niet industrieel genoeg;
  2. Niet geschikt voor veel van de bestaande equipment zoals sensoren
  3. Nog te beperkte auto pilot/ control computer functionaliteiten

Hierdoor leveren deze systemen nog te weinig operationele verbetering. Zodoende is Demcon Unmanned Systems een ontwikkelsamenwerking gestart met Van Oord voor een nieuw type onbemand autonoom varend (meet)platform.

De doelstelling: een breed inzetbare, robuuste en eenvoudige survey tool. Het systeem moest een alternatief worden voor de bestaande bemand materieel en aansluiten bij de workflow. Met als uitgangspunt (referentie schip) de Sonans, een tweemans bemande 8m peilboot voor inland/ near shore water operaties. Het systeem moest minimaal dezelfde functionaliteiten en kwalitatieve data output leveren, en daarnaast nieuwe use cases en inzetbaarheid mogelijk maken.

Het resultaat: de D·USV

  • 10x lichter
  •  3x kleiner
  • 2x minder diepgang
  • een besparing van 1 FTE
  • veiliger en verhoging van productiviteit
  • ook worden operaties mogelijk tot Bft 7 waardoor het kan worden ingezet in scenario’s waar bemande alternatieven niet meer mogelijk of wenselijk zijn.

Autonoom varen

Het systeem is volledig door van Oord zelf ontwikkeld met autonome functionaliteiten die passend zijn bij de behoefte van de gebruiker. Denk hierbij o.a. aan het automatisch kunnen genereren van vaarplannen en geofences op basis van digitale tekeningen, vaarpatronen op basis van de verzamelde data, het volledig hands-off uitvoeren van de gestarte missie, return-to-home functies en nauwkeurig behouden van de positie.

Deze autopilot (dynamic positioning) functionaliteiten zijn mogelijk door gebruik te maken van real time control, een specifieke starre thruster configuratie en een volledig elektrisch systeem. Dit innovatieve “Vessel Positioning System” (patent pending) maakt het mogelijk om een varend systeem in elke richting te laten bewegen onafhankelijk van de oriëntatie met een minimaal aantal bewegende delen. Waardoor er geen roer, geen draaiende thrusters en geen tandwielen en smeermiddelen nodig zijn. Dat is goed voor het onderhoud en duurzaamheid.  

Het varend platform heeft universele onder- en bovenwater payload (moonpool, brug en luiken) die 100 kg aan extra gewicht kunnen meenemen en eenvoudig uitwisselbaar zijn.

Toekomstbestendig

Het systeem is ontworpen met een flexibele architectuur. Dat zorgt voor een toekomstbestendig platform voor gebruikers; er kunnen nieuwe technieken en functies aan worden toegevoegd. De doorontwikkeling zullen zich met name focussen op verschillende situational awareness, GPS degraded/ denied navigatie, collision avoidence en communicatie-oplossingen om zo nog meer specifieke gebruikerscenarios en -applicaties mogelijk te maken. 

Lees meer op www.demcon.com/unmannedsystems

footer anchor