Holland Shipyards Group neemt grote stap voorwaarts met contract voor vier autonome electrische veerponten

Op dinsdag 4 oktober 2022 heeft Holland Shipyards Group een contract getekend met Trafikverket Zweden voor de levering van twee plus twee autonome volledig elektrische veerboten. De veerboten varen volgens autonomieniveau 2 en worden bestuurd vanuit het afstandsbedieningscentrum in Stockholm.

Remotely Controlled Operations

Het ondertekende contract omvat de levering van twee veerboten met vier automooring-faciliteiten en twee laadstations, een simulatorfaciliteit en een afstandsbedieningscentrum. De aanbesteding omvat de gehele aanbesteding: vier veerboten, acht automooring-faciliteiten, vier laadstations en meer.

De veerboten, met afmetingen van 86,00 bij 14,24 m en een laadvermogen van 60 auto’s, zijn bedoeld als autonome schepen van niveau 2 (IMO), wat inhoudt dat het schip op afstand wordt gemonitord, maar dat er bemanning aan boord is die de controle kan overnemen wanneer dat nodig is. Het oversteken van de veerbootroute kan met slechts een druk op de knop. Tijdens het aanmeren worden de schepen binnen circa vier minuten opgeladen door een wallaadvoorziening.

Veilig transport

De implementatie van autonome zeiltechnologie is bedoeld om de veiligheid van passagiers op de lange termijn te vergroten. Wanneer een volledig operationeel systeem aanwezig is, kunnen situaties op een geheel consistente manier worden aangepakt, waardoor het risico op ‘onverwachte’ acties wordt verkleind.

Om de afhankelijkheid van de bemanning aan boord te verminderen, moeten veel systemen op afstand bedienbaar en redundant zijn, dus als de ene manier van werken uitvalt, blijft een andere route beschikbaar. Dit betekent dat het niveau van inputs en outputs in het Integrated Automations System (IAS) van het schip groot zal zijn. De IAS zal op zijn beurt worden gespiegeld in een controlecentrum op afstand, waardoor het monitoringpersoneel aan de wal volledige toegang heeft tot alle vitale functies van het schip.

De eerste veerboot moet in de tweede helft van 2024 worden afgeleverd en de andere veerboten zullen met constante tussenpozen na de eerste aankomen.

Foto: Trafikverket

footer anchor