Terugkijken: Slimme jachten tijdens de virtuele bedrijfsexcursie naar MarinMinds

De tweede virtuele excursie voerde naar Workum. Tussen de traditionele Lemsteraken en de zeer moderne aluminium jachten spraken we op 2 september met de broers Koenraad en Mathijs de Haas. Dat deden we tijdens een rondgang over de werf van de Workummer JachtService, waar hun bedrijf MarinMinds is gevestigd. Heb je de virtuele excursie gemist? Bekijk de rondleiding hier terug!

broers de Haas voor een jacht
MarinMinds

MarinMinds

Koenraad startte MarinMinds> enkele jaren geleden na een carrière in de automobielindustrie. Zijn broer Matthijs, al actief op het gebied van jachtbouw, maakte begin dit jaar de overstap naar MarinMinds.

Ontzorgen op een slimme manier

Op de werf zien we de zeer fraaie traditionele Lemsteraken, maar ook heel moderne aluminium jachten. Eigenaren van die zeer uiteenlopende typen schepen hebben een gemene deler: ze willen graag de zorg voor hun schip uit handen geven. MarinMinds is de dienstverlener> die ze op tal van gebieden kan ontzorgen: bijvoorbeeld technische assistentie, hulp bij navigatie, maar ook het regelen van een fysieke bemanning of bunkeren.

Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening is een app die  jachteigenaren op het schip toegang geeft tot allerlei functies. Van het analyseren van het motorsysteem tot het laten horen van muziek, en van het zien van camerabeelden van rondom het schip tot aan het vragen om assistentie. De app maakt al die diensten beschikbaar> via één toegangspoort.

Autonoom varen en MarinMinds

Geautomatiseerd varen, uiteindelijk misschien wel autonoom varen, past in de strategie van MarinMinds. Het kan mogelijk (een deel van) de bemanning vervangen, wat de jachteigenaar en zijn gasten de privacy geeft die voor hen van grote waarde is.

Vanuit die op jachten gebaseerde strategie> participeert MarinMinds ook graag in andere sectoren. Voorbeelden zijn experimenten met meetvaartuigen in de Eemshaven en een studie naar de mogelijkheden om veerponten te automatiseren.

De broers verwachten dat in de komende jaren grote stappen zullen worden gezet op het gebied van smart shipping. Volgens Matthijs zal daardoor niet direct de kapitein of schipper worden vervangen door techniek, maar zijn het met name de andere bemanningsleden> van wie taken zullen worden geautomatiseerd.

Koenraad signaleert de ontwikkeling dat vanuit een aanvankelijke push vanuit vooral de technische hoek er nu een pull ontstaat vanuit de gebruiker. Zo ontstaan businesscases waarvan ook het midden- en kleinbedrijf kan profiteren, omdat hierdoor marktmogelijkheden ontstaan.

Bekijk ook onze eerste excursie op 18 juni naar Shipping Technology.

footer anchor