Terugblik SMASH!UP Slim schip – Slim ontwerp
Afgelopen dinsdag 20 april vond de SMASH!UP Slim schip – Slim ontwerp plaats. Onder leiding van Patrick Potgraven gingen we aan de slag met het ontwerp van een schip en hoe dat schip slimmer ontworpen kan worden wanneer smart shipping-innovaties integraal worden meegenomen in het concept. Zo vertelde Rolph Hijdra van C-Job over hun Autonomous Guard Vessels & Underwater Dredgers; Antoon van Coillie van Zulu Associates nam ons mee in hun ontwerp van een slim binnenvaartschip; Max Duursma van Mampaey liet ons de mogelijkheden van Automated Mooring zien en als toetje trakteerde Carmen Kooij van de TU Delft ons op haar onderzoek naar economisch haalbare laag bemande scheepsconcepten voor de short sea.
Een vruchtbare bijeenkomst! Heb je de SMASH!UP nou gemist? De livestream is nog tot 31 mei terug te kijken via deze link of verdiep je in de presentaties hieronder.
Presentaties SMASH!UP Slim schip – Slim ontwerp
Autonomous Guard Vessels & Autonomous Underwater Dredgers
- Spreker: Rolph Hijdra, C-Job
- Welke scheepsontwerpmogelijkheden biedt autonomie? Rolph legt het uit aan de hand van het ontwerp van een Autonomous Guard Vessel en een autonoom varende bagger onderzeeër (AUMD).
Ontwerp van het slimme binnenvaartschip
- Spreker: Antoon van Coillie, Zulu Associates
- Hoe ontwerp je een slimme binnenvaartschip? Antoon vertelt hoe Zulu Associates dit aanpakt en toont nieuwe concepten.
Automated Mooring
- Spreker: Max Duursma
- Hoe kun je geautomatiseerd aanmeren? Met deze uitdaging is Mampaey aan de slag gegaan. Magneten en hydrauliek lijken de oplossing te bieden. Max vertelt over de laatste ontwikkelingen.
Zoektocht naar economisch haalbare laag-bemande scheepsconcepten voor de short sea
- Spreker: Carmen Kooij
- Laag-bemande schepen, een utopie of écht economisch haalbaar? Carmen doet vanuit de TU Delft hier onderzoek naar. In deze presentatie bespreekt zij vier concepten die economisch haalbaar kunnen zijn.